Histats

Ini cara Malaikat beritahu kita ajal manusia sudah sampai

Tausiah Islam - Sebahagian Para Nabi mengatakan terhadap Malaikat pencabut
Nyawa. "Tidakkah Kau memberikan Aba- aba alias peringatan terhadap Manusia bahawa kau datang sebagai malaikat pencabut nyawa jadi mereka bakal lebih hati - hati? "
Baca Juga : Para Pasangan Waspadai Dua Pintu Selingkuh Ini

Ini cara Malaikat beritahu kita ajal manusia sudah sampai


Ini cara Malaikat beritahu kami ajal manusia telah hingga

Malaikat itu menjawab . "Demi Allah, aku telah memberikan aba -aba dan tanda- tandamu yang sangat tak sedikit berupa penyakit , uban , tak lebih pendengaran , pengamatan mulai tak jelas ( khususnya ketika telah tua). Semua itu merupakan peringatan bahawa sebentar lagi aku bakal menjemputnya.
Baca Juga : Sunnah Nabi dalam Posisi Tidur Suami Istri

Apabila seusai datang aba -aba tadi ia tak segera bertaubat dan tak mempersiapkan bekal yang cukup, jadi aku bakal serukan kepadanya ketika aku cabut nyawanya : "Bukan kah aku telah memberimu tak sedikit aba -aba dan peringatan bahawa aku sebentar lagi bakal datang? Ketahuilah , aku merupakan peringatan terbaru , seusai ini tak bakal datang peringatan lainnya " (HR imam qurthubi)

Beginilah tutorial kerja Malaikat Maut

Nabi Ibrahim sempat bertanya terhadap Malaikat maut yang mempunya dua mata diwajahnya dan dua lagi tengkuknya . "Wahai malaikat pencabut nyawa , apa yang kau perbuat seandainya ada dua orang yang meninggal diwaktu yang sama; yang satu berada di hujung timur yang satu berada diujung barat, dan ditempat lain tersebar penyakit yang mematikan dan dua ekor bintang melata pun bakal mati? "

Malaikat pencabut nyawa berkata: "Aku bakal panggil ruh - ruh tersebut , dengan izin Allah , jadi semuanya berada diantara dua jariku , Bumi ini aku bentangkan kemudian aku biarkan semacam suatu bejana besar dan bisa mengambil yang mana saja sekehendak hatiku " ( HR abu Nu ' aim )

Ternyata Orang Mati Mendengar Tapi Tak Bisa Menjawab

Rasullullah SAW memerintahkan supaya mayat- mayat orang kafir yang tewas pada perang badar dilemparkan ke suatu sumur tua. Kemudian beliau mendatanginya dan berdiri di hadapannya. Selepas itu, beliau memanggil nama mereka satu- satu: "Wahai fulan bin fulan , fulan bin fulan , apakah anda memperoleh apa yang telah dijanjikan oleh Tuhan anda untuk kaliab betul- betul ada? Ketahuilah sesungguhnya aku memperoleh apa yang dijanjikan Tuhanku itu benar -benar ada dan terbukti."

Umar lalu bertanya terhadap Rasulullah. "Wahai Rasul, mengapa engkau mengundang bicara orang -orang yang telah menjadi mayat?"

Rasulullah menjawab. "Demi Tuhan yang mengutusku dengan kebenaran, anda terbukti tak mendengar jawapan mereka atas apa yang tadi aku ucapkan, Tapi ketahuilah, mereka mendengarnya, hanya saja tak bisa menjawab" (HR Bukhari Muslim)

Sumber : Bawakukebulan